Jumaat, 24 Jun 2011

Tips Solekan : Sapuan Bedak

Pemakaian bedak merupakan Aplikasi Ajaib yang bisa merubah kondisi kulit wajah anda. Bedak haruslah disapu pada kulit wajah selepas pemakaian foundation. Bedak mampu menyerlahkan solekan anda dengan hasil yang lembut serta halus. Solekan pastinya akan melekap pada kulit muka untuk jangka masa yang lama jika bedak yang disapu pada wajah sesuai dangan kondisi kulit anda sendiri.

Terdapat pelbagai jenis bedak (powder) dalam pasaran. Bedak terbahagi kepada beberapa jenis iaitu:

  • Bedak Padat (Compact Powder)
  • Bedak Tabur ( Loose Powder)
  • Bedak Muka (Pressed Powder)

Pada kebiasaannya bedak compact dipilih sebagai penyudah selepas sapuan foundation. Bedak compact dianggap bedak yang padat serta mampu menahan solekan supaya ia kekal lama pada kulit wajah mereka serta menjadikan ia kelihatan lebih mulus dan halus!. Penggunaan bedak tabur atau ‘Loose Powder’ juga boleh digunakan selepas sapuan foundation bagi mencipta kesan liputan (coverage) yang lebih menyeluruh. ‘Loose Powder’ biasa datang dengan dua ciri iaitu ‘Matte’ dan Sheer’. Bedak muka atau ‘Pressed Powder’ pula lebih sesuai digunakan sebagai alat touch-up.!

Memilih warna bedak adalah penting tetapi amat mudah. Warna bedak yang sesuai serta tepat akan menghasilkan solekan yang cantik serta menyerlah. Warna yang dipilih haruslah menepati serta sesuai dengan warna foundation sebelumnya. Warna bedak yang menjurus pada Light Tone yakni warna seperti Porcelain, Ivory dan Beige sesuai pada mereka berkulit cerah manakala tona kulit yang cenderung kepada gelap harus memilih warna seperti warna Almond dan Golden. Pada kulit sawo matang, pilih sahaja warna medium seperti Natural dan Honey. Namun anda boleh mengeksperimentasikan penggunaan bedak ini secara personal bagi mendapatkan warna yang benar-benar tepat dengan solekan anda mahupun pelanggan.

Alatan penting yang harus anda ada apabila melayangkan bedak di muka ialah Berus Besar! Ya, kebanyakan bedak disertakan dengan span, namun penggunaan berus besar dapat memberi kesan yang lebih sheer pada solekan anda. Span pula dapat memberi kesan yang lebih padat. Pada bahagian yang details seperti batang hidung serta sekitar mata berus kecil yang lembut amat membantu menghasilkan solekan yang sempurna.

Setelah menyapu bedak, perhatikan semula adakah wajah anda/pelanggan benar-benar bersedia untuk ke langkah solekan yang seterusnya. Jika anda berasa tidak berpuas hati, anda boleh menggunakan bronzing powder atau alatan lain bagi melengkapkan sapuan bedak anda! Nah.. Sekarang wajah telah benar-benar menyerlah serta halus mulus!

Intai- Intai Produk Pilihan TIMEFACES HADIART’S :




4 ulasan:

  1. foundation tu ape ek??
    muka saya x pernah make up.. sy x reti make lgsnun n kenal alat nak make up nie

    BalasPadam
  2. Kalau nak tahu boleh call akak.. thanks.

    BalasPadam
  3. saya tak tahu la warna kulit.....nk kate sawo matang ....tak sngt ...kulit sye....coklat kuning2...

    BalasPadam
  4. saya hendak bertunang awal bulan 12 ini. tp saya takut jurusolek akan buat muka saya nampak seperti cerah yg disebabkan bedak. terlalu tebal solekan ... bagaimana yea?

    BalasPadam