Sabtu, 1 Oktober 2011

Tips Solekan:Bagaimana Memilih Warna Bibir Yang Sempurna untuk Kulit Putih, Cerah & Tone Kulit Gelap.

Salam kepada kawan-kawan dan pengunjung blog Timefaces yang saya hormati. Disini ingin saya berkongsi serba sedikit tentang satu topik yang jarang dikupaskan. Jika anda mudah keliru apabila mencuba untuk memilih warna bibir yang sesuai dengan tona kulit, anda tidak perlu merasa kecewa ini kerana terjadi kepada semua orang ketika memilih warna bibir. Lagipun, terdapat beribu-ribu Jenama, Warna,Formula, dan Tekstur untuk dipilih, jadi ia mudah mengelirukananda jika anda kurang mengetahuinya. Dalam artikel TimeFaces pada kali ini, anda akan dapat mencari jalan terbaik untuk memilih warna bibir yang ‘SESUAI’ untuk tona kulit anda dan dapat memberi ‘Keyakinan & Keserian’ di wajah anda.


Tetapi sebelum membaca tentang apa yang warna kelihatan terbaik untuk tona kulit tertentu anda, ia perlu belajar bagaimana untuk menentukan tona anda. Dan terdapat dua kategori umum warna tona kulit yang dikenali sebagai Tona kulit ‘Cool’dan Tona Kulit ‘Warm’.Bagi pendapat saya , di sini terdapat tiga langkah-langkah yang akan membantu anda menentukan jenis anda.
RM35
Step1
Perhatikan lengan anda sehingga ke pergelangan tangan anda. Beri perhatian teliti terhadap warna urat anda kerana ini akan membantu untuk menentukan tona kulit anda. Jikaurat anda kelihatan ungu-biru ataubiru-hijau, anda berkemungkinan besar mempunyai Tona Kulit ‘Cool’, urat yang muncul hijau biasanya jatuh di bawah kategori Tona Kulit‘Warm’.
Step2
Satu lagi cara mudah untuk anda mengetahui tona kulit yang ‘cool’ atau tona kulit ‘warm’, cuba berdiri di hadapan cermin sambil memegang t-shirt berwarna putih atau sehelai kain ke muka anda. Juga, pastikan bahawa kulit anda bersih dari sebarang solekan dan rambut anda ditarik kebelakang/diikat. Jika kulit anda kelihatan mempunyai warna biru untuk ia, maka tona kulit anda sejuk (cool), jika kulit anda adalah kekuningan, maka anda mempunyai warna tona kulit yang hangat (warm).
Step3

Satu perkara yang pasti boleh anda lakukan untuk menentukan tona kulit anda, sekali lagi berdiri di depan cermin. Walau bagaimanapun, masa ini, anda harus memegang tuala merah jambu terang, baju atau kain; ulangan dengan kain oren terang atau t-shirt, dan membuat keputusan yang warna membuat cahaya kulit anda.Jika kulit anda berseri lebih dengan kain oren, kemudian anda jatuh di bawah kategori tona kulit hangat. Dan jika kulit anda berseri dengan kain merah jambu terang, anda mempunyai kulit tona sejuk.


Sebaik sahaja anda telah tentukan kategori tona kulit anda, anda boleh membaca lebih lanjut untuk mengetahui apakah warna bibir yang terbaik untuk warna kulit tertentu anda.

Warna kulit yg putih

Warna2 Plum Merah seperti Warna Berry atau ‘Wine’ dengan under tones kebiruan ia sangat sesuai untuk warna kulit yang putih, juga seperti Warna2 Nudes, Batu Karang (corals) dan Warna Aprikot. Juga, guna Warna Pink (merah jambu) yang lembut dengan cahaya gemerlap (shimmer) yang mempunyai undertones kebiruan. Warna bibir merah jambu yang mempunyai campuran ‘gloss’ atau ‘golden dust’ akan memberi impak kulit yang cantik cerah!. Perlu diingat di sini di dalam kebanyakkan kategori warna merah jambu yang kelihatan lebih cantik dan sesuai pada kulit putih, warna bibir merah jambu yang Terang ’Shocking Pink’! akan membuatkan warna kulit wajah anda ‘Tengelam’!, sementara Warna2Browns’ danOranges’ juga akan kelihatan kurang menyerlah pada warna kulit putih dan harus dielakkan!!.

Warna kulit cerah (kuning langsat)

Warna yang akan Mencerahkan dan Menaikkan warna kulit anda adalah Warna Merah dan Biru-Kemerahan yang mempunyai kuning undertones. Untuk menjadikan tona kulit sederhana kelihatan ‘Warm’, cuba menggunakan Warna Merah Hangat (warm reds) dan Coklat (browns), pastikan anda tidak menggunakan warna Coklat Pucat’! kerana ia menyebabkan kulit kelihatan pucat/tidak berseri atau kelabu (ashy). Warna2 lainyang ‘Sesuai & Menaikkan Kecantikkan Anda pada warna kulit sederhana adalah Warna Karamel (caramel shades), Perang dengan undertones Merah Jambu (brown with pink or yellow undertones) atau Kuning, dan Smooth Coffee Browns. Jika anda ingin menggunakan merah jambu, maka memilih merah jambu yang gelap/tua atau pinks yang undertones Coklat seperti Ungu Muda atau Warna Merah Jambu untukkelihatan lebih ‘Berseri’. Cuba eksperimen dengan Sheers, Krim, dan Mattes dengan warna yang dinyatakan di atas semua formula ini bekerja dengan baik dengan warna kulit sederhana.

Warna Kulit Sawo Matang Kegelapan

Warna2 yang kaya dengan warna merah seperti Coklat, Plum, dan Merah, ia kelihatan Cantik pada tona kulit gelap dan yang lebih gelap. Hampir setiap warna keperangan, termasuk warna2 lembut keperangan dan warna2 perang yang gelap (warna kopi) amat sesuai dan cantik untuk warna kulit hitam. Warna2 Merah Jambu (pinks) atau berkilat yang mempunyai corak Warna Beige sedikit menampakkan/menaikkan lagi kulit yang gelap begitu juga Warna2 yang lain seperti Merah Gelap,Warna Berry dan Plum Gelap. Cuba menggunakan Warna Walnut atau Karamel di siang hari, dan berwarna Ungu Plum atau Wine amat sesuai untuk waktu malam. ELAKKAN!! Warna Oren sebagai tambahan kepada merah merah jambu kerana ia memudarkan keserian wajah..

Tips Berguna

  • Jika anda menggunakan pewarna bibir dan menjadi comot di luar bibir anda janganlah menggunakan jari untuk membuang kesilapan itu. Sebaliknya, gunakan swabkapas’ atau q-tip’ dengan foundation untuk mengatasi masalah tersebut.
  • Jika anda mahu bibir kelihatan ‘Penuh/seksi’, anda boleh berbuat demikian dengan menggunakan kurang satu tona warna bibir di tengah-tengah kedua-dua atas dan bibir yang bawah.
  • Cuba menggunakan Lip Liner yang sama warna dengan gincu yang anda gunakan untuk menggariskan bahagian luar putih kulit anda untuk bibir yang penuh.
  • Cara mudah mencari warna bibir yang sempurna, cuba kita pada warna bibir semulajadi (asal) anda, dan kemudian pilih gincu,sheer, gloss, atauwarna matte yang satu atau dua warna yang lebih gelap daripada warna bibir semulajadi anda.
  • Untuk menguji warna gincu yang tepat, sapukan gincu atau gloss ke bibir salah satu. Jika warna tersebut satu atau dua lebih dalam dari bibir yang lagi satu anda, maka anda telah menemui warna gincu yang tepat!..
  • Apabila anda ingin menggunakan warna gelap/terang, sentiasa menggunakan cermin dan berus bibir agar sapuan lebih tepat & kemas kerana anda tidak mahu mempunyai warna yang berlebihan pada bibir & garisan luar bibiranda.
  • Untuk warna bibir kelihatan semula jadi(natural),gariskan Lip Liner selepas anda menggunakan warna bibir andaatau gloss bibir.
  • Untuk membuat gincu anda bertahan lebih lama, gunakan Lip Liner untuk mengisi di bibir anda sebelum memakai mana-mana gincu. Anggap ia sebagai warna asas (base) yang berfungsi sebagai primer.

Inilah tips saya yang tak seberapa agar boleh kita semua manfaatkan. Kepada yang masih baru didalam bidang ini atau ada kengkwan yang tidak pasti (paham) jangan lupa kasi komen. Insya'allah akan saya jawab seberapa segera. Tapi kalau lebih baguslagi jadilah "follower" blog ini... terimakasih diatas sokongan anda dan memberi saya semangat untuk berkarya didalam arena solekan ini...

3 ulasan:

  1. wah akak ....good tips...thax akak baru saya tau macam ne nak tau tone kulit...wahh menarik...lepas ni ada tips lagi..boleh lah share hihhihi

    BalasPadam
  2. warna kulit saya sawo matang ... bolehkah saya menggunakan compact powder colour beige?? ke natural??

    BalasPadam