Jumaat, 17 Disember 2010

teknik Solekan ‘Smoky Eye’….


RM55 (usual RM75) 48 Colours



Berminat untuk mengetahui apa itu solekan ‘Smoky Eye’?. Teknik yang pastinya berkaitan dengan solekan mata bukannya mengenai api, asap, pembakaran sampah dan sebagainya. HANYA SOLEKAN MATA!.,

Apa Itu Solekan ‘Smoky Eye’?
‘Smoky Eye’ solekan kegilaan pada masa kini, ini kerana teknik solekan yang mudah untuk dicipta dan sesuai pada semua raut wajah. Mencipta ‘Smoky Eye’ berdasarkan aplikasi solekan yang mengelapkan kelopak mata dan memberikan ‘highligth’ di tulang kening. Teknik ini merupakan ‘eye makeup trick’ dimana ia memberi satu daya tarikan kepada mata anda dan keseluruhan rupa paras tampil seksi.

Asas Aplikasi Solekan.
Di dalam rangka mencipta solekan ‘Smoky Eye’, anda hanya perlukan 2 jenis warna pembayang mata yang iaitu warna yang lebih gelap sebagai ‘shade’ dan warna yang stabilo sebagai ‘highlighter’. Contoh aplikasi solekan ‘Smoky Eye’ yang mudah ialah dengan sapuan warna cerah/‘highlighter’ kseluruhan kelopak mata sehingga ke tulang kening. Kemudian gunakan warna yang gelap/’shade’ sebagai kontur mata anda, sapuan bermula dari sudut hujung kelopak mata dan sapukan ringan membawa ke pangkal mata anda(menuju ke hidung). Pastikan sapuan solekan anda rata dan kemas agar kedua warna iaitu ‘shade’ dan ‘higthligter’ kelihatan natural jika tidak ia akan seperti ‘unnaturally stark appearance’.
Teknik Tambahan…
Di dalam mencipta solekan ‘Smoky Eye’ ini anda haruslah kreatif dan berani memainkan warna-warna pembayang mata yang lain. Bermula dengan asas solekan ‘Smoky Eye’ tadi iaitu bermula dengan warna yang cerah di seluruh kelopak mata dan warna yang gelap sebagai kontur untuk di hujung mata. Kini anda juga boleh mencuba teknik seperti di bawah ini:

• Gunakan warna yang sederhana untuk disapu rata di antara ‘highligter’ dan ‘shade’, tepat di garis lipatan mata anda.
• Gelapkan warna kontur tadi dengan ‘liquid eyeliner’ tepat di bulu mata atas anda untuk kesan yang lebih cantik.
• Gunakan berus mata‘smudger’ untuk sapuan teknik ‘smoky’ dengan campuran pembayang mata yang gelap ke atas garisan ‘liquid eyeliner’ tadi. Sapukan dengan kemas dan rata.
• Akhir sekali, gariskan celak mata sebaik-baiknya jenis yang lembut(creamy) di bawah mata anda dan sapukan ia rata supaya membentuk satu bayangan kontur yang cantik.
‘Tips’ yang berguna untuk anda: Selain dari menggunakan ‘liquid eyeliner’ anda boleh menggunakan pembayang mata warna yang gelap atau celak mata(pencil eyeliner) yang lembut untuk menggantikan ‘liquid eyeliner’ tadi supaya ia lebih mudah mencipta garisan di kelopak mata dan menyembunyikan ‘imperfections’ semasa anda menggunakan ‘liquid eyeliner’.

‘TIPS’ sampingan yang boleh anda praktikkan :
• Jika anda mengalami masalah bintik debu serbuk solekan mata anda tadi ‘comot’ di bawah mata anda, gunakan ‘concealer’ (lazimnya disapu sebelum solekan) selepas selesai solekan mata untuk memberi kesan bersih ataupun sebelum memulai solekan mata anda taburkan sedikit bedak debu solekan di bawah mata anda setelah selesai hanya bersihkan dengan berus solekan yang lembut.
• Tidak semestinya warna kontur ‘shade’ anda warna gelap keseluruhannya, mungkin anda boleh mencuba warna-warna yang lain. Berani memainkan warna-warna pembayang mata yang lain supaya anda dapat merasakan dan melihat perubahan dan pengalaman memainkan warna-warna tersebut.
• Cubalah menggunakan warna pembayang mata selain menggunakan ‘liquid eyeliner’ untuk mencipta solekan ‘Smoky Eye’ anda.
• Berani mengaplikasikan warna yang berlapis-lapis untuk mencipta satu solekan ‘Smoky Eye’ agar anda dapat memilih bagaimana gelap yang anda inginkan.
• Solekan ini juga sesuai untuk sebarang acara : Daytime dan Nigthtime yang glamor.
• Pengetahuan penggunaan jenis berus~‘shorter bristle brushes’ untuk solekan ‘Smoky Eye’, serat bulu berusnya yang pendek dapat mengambil kepekatan warna pembayang mata yang secukupnya di dalam mengaplikasikan solekan tersebut.
• ‘Tips’ yang lain, anda juga boleh basahkan sedikit berus solekan agar dapat memberi satu ciptaan warna yang pekat.

Selamat Mencuba
Dan
Rasailah Pengalaman Solekan
‘Smoky Eye'

1 ulasan:

  1. summercater a Deep look with the all new fervor+Ice you find entirely free Logans Roadhouse restaurant Logans Roadhouse coupons on the cyberspace with out to buy something
    or provide own info?

    Here is my website :: coupon code

    BalasPadam